PROSES HATA TÜRÜ ve ETKİLERİ ANALİZİ/PROCESS FAILURE MODE and EFFECTS ANALYSISAIAG&VDA FMEA HANDBOOK-June 2019-1.Version
PROSES HATA TÜRÜ ve ETKİLERİ ANALİZİ/PROCESS FAILURE MODE and EFFECTS ANALYSISAIAG&VDA FMEA HANDBOOK-June 2019-1.Version
FMEA çalışmaları otomotiv sektöründe kullanılır. FMEA
çalışmaları müşteri özel şartlarına girdiğinde uygulanmak zorundadır. FMEA 2’ye
ayrılmaktadır: Tasarım FMEA ve Proses FMEA.
FMEA kitabını yayınlamasının ana sebepleri:
1.OEM’nin yüksek kalite beklentisi,
2.Ürünlerde ve proseslerde maliyet optimizasyonu,
3.Yüksek adetli karışık proseslerin artışı,
4.Yönetmeliklerle gelen ürünlerin yükümlülükleri.
FMEA Metodu, sistematik bakış açısı ile, ekip çalışması ile, nitel ve
nicel yaklaşımlarla ve analitik yaklaşımlarla yapılabilmektedir.
FMEA çalışmalarının amaçları ise:
1.Ürün veya proseslerde olabilecek potansiyel risklerin teknik açıdan
değerlendirilmesi,
2.Potansiyel risklerden olabilecek hataların nedenlerinin ve
etkilerinin analizi,
3.Bu hataları önleyebilmek ve önceden saptayabilmek için yapılacak
faaliyetlerin dokümante edilmesi,
4.Risklerin azalması için faaliyetlerin önerilmesi.
FMEA müşteri özel isteklerinde var ise her yeni ürün devreye alınırken FMEA
çalışması yapılmalıdır. Devam eden proseslerde yeni bir uygulama varsa FMEA
revize edilmeli ve bu proseslere etki eden başka proseslerde varsa revize
edilmelidir. Mevcut ürünlerde ve proseslerde mühendislik tarafından bir
değişiklik geldiyse FMEA uygulaması yapılmalıdır.
FMEA çalışmasına başlamadan önce proje planlama yapılmalıdır. Planlama yapılırken aşağıdaki adımlar
tanımlanmalıdır:
1. FMEA amacı sebebi (FMEA Intent)- FMEA’yı ürün ve proseslerde
yapılmasının ana sebebi ileride olabilecek hataları öngörüp, bu riskleri
azaltmak veya ortadan kaldırmak için analizler yapılır.
2. FMEA zamanlaması (FMEA Timing)- FMEA’nın tamamlanma tarihi plana
eklenmelidir.
3. FMEA ekibi (FMEA Team)-FMEA çalışması yapılırken bu projede
çalışacak kişiler seçilmelidir.
4. FMEA Görevi (FMEA Task)-FMEA çalışmasında nelerin yapılması
gerektiği tanımlanmalıdır.
5. FMEA Aracı (FMA Tool)- FMEA analizinde kullanılacak araçlar
belirlenmelidir.
Kuruluşlar FMEA uygulamalarını ekip olarak yılda en az 1 kez gözden
geçirmelidir. FMEA çalışmalarında ekip lideri, proses/imalat mühendisi,
ergonomi mühendisi, proses geçerliliği mühendisi, kalite/güvenirlik mühendisi
ve müşteri temsilcisi minimum kurulmalıdır. Genişletilmiş ekipte ise tasarım
mühendisi, teknik uzmanlar, servis mühendisi, proje yöneticisi, bakım
personeli, hat işçileri, satınalma, tedarikçi ve müşteri temsilci olarak gruba
eklenmelidirler.
İLERİ ÜRÜN KALİTE PLANLAMA
AŞAMALARI (APQP) ise:
1.Programın planlaması ve tanımlanması,
2.Ürün tasarım ve geliştirme doğrulanması,
3.Proses tasarım ve geliştirme doğrulaması,
4.Ürün ve üretimin geçerli kılınması,
5.Geri bildirim, değerlendirme ve düzeltici faaliyet.
FMEA 7 adımdan oluşmaktadır. Bunlar;
Sistem analizinde; planlama ve hazırlık, yapı analizi ve fonksiyon
analizi vardır. Hata analizi ve riski azaltma kısmında hata analizi, risk
analizi ve optimizasyon vardır. Risk iletişimi kısmında ise sonuçlar dokümante
edilmiş bilgi olarak saklanır.
Proses FMEA’nın 7 adımlık analiz formu orijinal kitabında standartlaştırılmıştır.
Bu formu orijinal kitapta yer almaktadır.
1.ADIM-PLANLAMA ve
HAZIRLIK:
İlk adımda PFMEA projesine başlarken bu çalışmaya dahil edilecek tüm
proses ve ürünler belirlenmeli ve tanımlanmalıdır. Proje planı hazırlanmalıdır. Bu proje
planının içerisinde amaç, zamanlama, ekip, görevler ve araçlar yer almalıdır. Analizlere
nelerin dahil edileceği ve hariç tutulacağı net olarak tanımlanmalıdır.
Örneğin; Jenerik PFMEA, Benzer ürünlere ait PFMEA, ürüne yönelik jenerik PFMEA.
PFMEA sınırlarının belirlenmesi için yardımcı olabilecek kriterler ise;
Yasal şartlar, teknik şartlar, müşteri talepleri/ihtiyaçları/beklentileri,
diyagramlar, şemalar, ürün ağacı, risk değerlendirmesi, benzer ürünlerin önceki
FMEA’ları, hatasızlaştırma şartları, montaj ve imalat için tasarım, kalite
fonksiyon yayılımını içerebilir.
PFMEA analizine dahil edilebilecek prosesler ise;
Giriş kalite kontrolden sevkiyata kadar tüm proseslerin tanımlanması ve
PFMEA’larını içerir.
PFMEA kapsamının belirlenmesinde dikkat edilecek kriterler ise;
Teknoloji, kalite/güvenilirlik tarihçesi, tasarım karmaşıklıkları, kişi
ve güvenlik sistemleri, siber güvenlikleri, yasal uyumlar, katalog ve
standartlar.
Mevcut PFMEA’nın final kapsamına alınıp alınmayacağını belirlemek için
kriterler;
Yeni geliştirilmiş olan ürünler/prosesler, ürün ve proseslerdeki
değişiklikler, operasyondaki değişiklikler, yasa/yönetmelik/müşteri şartları
gibi değişen şartlar, imalat konuları, riskli prosesler, sürekli iyileştirme.
PFMEA’nın ilk aşamasında yapılan tüm çalışmalar öğrenilmiş derslere
eklenmeli ve temel PFMEA’da tanımlanmalıdır. Birinci adımdaki tüm çalışmalar tamamlandığında
2. adım olan yapı analizine geçilmelidir.
2. ADIM-YAPI
ANALİZİ:
1. adımdaki istenen ve tamamlanan tüm çalışmalar, 2. Adımda yapı
analizine bir girdi olarak gelmektedir. Yapı analizinde proses akış diyagramı
kullanılır. Bu akış diyagramında üretilecek ürünün tüm prosesleri adım adım
tanımlanır. Akış diyagramının başlıkları ise proseste yapılacak iş, operasyon
numarası ve bu işi yapacak operator’dür. İkinci adımdaki çalışmalar tamamlandığında 3.
Adım olan yapı analizine geçilmelidir.
3. ADIM-FONKSİYON
ANALİZİ:
2. adımda istenen ve tamamlanan tüm çalışmalar bu adımda bir girdi
olarak gelmektedir. Fonksiyon analiz çalışması yapılırken yapılacak prosesin
fonksiyonunun ne olduğu, prosesin adımı ve ürün karakteristiğinin ne olduğu ve
bu işi yapacak operatör ve prosesin ürün karakteristiğinin fonksiyonu
tanımlanmalıdır.
Şartlar/karakteristikler:
bir ürünün ayırt edici veya ölçülebilir özelliğidir. Ürün karakteristikleri ise ürün resminde veya spesifikasyonda
tanımlıdır. Bu şartlar proses fonksiyonları oluşturulduktan sonra ortaya çıkar.
Tanımlanan şartlar/karakteristikler
teknik resimde veya şartnamede tanımlı olması gerekmektedir. Bu karakteristikler ürün üretildikten sonra
tanımlanmış proses adımlarında ölçülür. Proses
karakteristikleri ise ürün karakteristiğinin proses tarafından sağlanmasını
kontrol eder. Yasal şartlar ise
çevre ve iş sağlığı ve güvenliği şartlarına uyumu bekler. Müşteri şartları ise müşterinin belirtmiş olduğu spesifikasyonlara
uygun şekilde üretilmiş ürün bekler.
Buradaki amaç üretilecek ürünün tüm fonksiyon adımlarının şartlara
uygun şekilde ayrıldığına emin olmaktır. Adım adım tanımlanmış olan
fonksiyonlarda x adımda ne yapması gerektiğini net bir şekilde açıklar.
Fonksiyon analizi ile çıktılar ise; fonksiyonların görsel hale gelmesi,
proses akış diyagramı, şartların veya karakteristiklerin fonksiyonla
bağlantısı, Mühendislik ekibinin işbirliğidir. 3. Adım tamamlandığında 4. Adıma
geçilmelidir.
ADIM 4-HATA
ANALİZİ:
3. adımda istenen ve tamamlanan tüm çalışmalar bu adımda bir girdi
olarak gelmektedir. Hata analizinin başlıkları hata etkileri, hata türü ve hata
nedenlerini içermektedir. Risk değerlendirmesi yapabilmek için hata analiz
detaylı şekilde yapılmalıdır. Doğru analiz için öncelikle hata türü
tanımlanmalı sonrasında çıkan sonuca göre etki ve nedeni üzerine çalışmalar
yapılmalıdır. Hata analiz çalışmalarında hata zinciri oluşturulur, hatanın
etkisi-türü-nedeni tanımlanır, balık kılçığı metodu kullanılarak proses
hatalarının nedenlerinin belirlenir, müşteri ve tedarikçi arasındaki ilişki
hata etki çalışması ile belirlenir, FMEA formunda standartlaştırılmış risk
analizine temel oluşturur.
Hata Etkileri: Emniyeti
etkileyen veya yönetmeliklere uyumsuzluğa neden olacak hatalar, FMEA’da açıkça
tanımlanmalıdır. Hata etki çalışması potansiyel etki analizinde iç ve dış
taraflar, yasal yönetmelikler ve son kullanıcılar göz önüne alınarak şiddet
puanlaması yapılmalıdır.
Hata Türü: Hata türü
ürünün amaçlanan çıktıya ulaşamamasına neden olabilecek durumları
tanımlamaktadır. Üretim boyunca oluşabilecek ihtimaller düşünülmelidir. Hata
türü teknik resimler ile ifade edilmelidir. Hata türlerini iyi bir şekilde
belirleyebilmek için geçmişte yaşanan problemler, ret veya hurda sonuçları,
benzer proseslerde yapılan çalışmalar ve müşteri bildirimleri gibi araçlardan
destek alınarak yapılmalıdır.
Hata Nedeni: Her hata türüne sebep olan hatanın nedenleri
belirlenmelidir. Hatanın nedenleri açık bir dil ile yazılı olmalıdır.
4. Adım tamamlandığında 5. Adıma geçilmelidir.
ADIM 5-RİSK
ANALİZİ:
4. adımda istenen ve tamamlanan tüm çalışmalar bu adımda bir girdi
olarak gelmektedir. Risk analizindeki asıl amaç hatanın olma riskini ortadan
kaldırmaktır. Risk analizi şiddet, olasılık ve saptanabilirlik değerlendirmesi
sonucunda ortaya çıkar. Risk analiz değerlendirmesinin hedefleri ise tüm
kontrollerin belirlenmesi, önleyici kontrollerin belirlenmesi, hata nedenleri
veya türleri için saptama kontrollerinin belirlenmesi, her hata zinciri için
şiddet, olasılık ve saptama puanlarının belirlenmesi, çıkan sonuca göre
faaliyet önceliğinin değerlendirilmesi ve 6. Adıma girdi olarak girmesidir.
İki tip kontrol grubu oluşturulmalıdır (önleme ve saptama kontrolleri):
1.
Mevcut önleme kontrollerinde hata oluşma
olasılığını önceden görüp gerçekleşmemesi için veya oluşma olasılığını/riskini
düşürmek için yapılan kontrollerdir. Örneğin; poka-yoke, bakımlar, talimatlar,
görsel uyarılar, ilk parça onayı, makine kontrolleri.
2. Mevcut
saptama kontrollerinde parça müşteriye gitmeden saha içerisinde hatanın
nedenini veya türünü saptamaktır. Örneğin; görsel kontroller, kamera sistemi,
son kontroller, ara kontroller, ölçü aletleri veya ekipmanları ile kontroller,
rasgele yapılan muayeneler.
Risk değerlendirmesinde kullanılan 3 kriter vardır:
Şiddet: Hata türü için en
ciddi puanlandırmadır. Olasılık ve Saptanabilirlikten bağımsız olarak
puanlandırma yapılır. Proses özel etkileri için şiddet değerlendirme tablosu
kullanılır. Bu tablo orijinal kitapta yer almaktadır.
Olasılık: Olasılık puanı
önleme kontrolleri ile hatanın oluşma olasılığını tanımlar. Olasılık puanını belirlerken hata sebebinin saptama
kontrollerinden bağımsız olarak ortaya çıkma olasılığı değerlendirilir. Bu
değerlendirme sırasında olasılık tablosu kullanılır. Bu tablo orijinal kitapta
yer almaktadır.
Saptanabilirlik: Saptanabilirlik
puanı belirlenirken derecelendirme tablosu kullanılır. Bu tablo orijinal
kitapta yer almaktadır. Mevcut durum ve kontroller ile hatayı yakalayabilme
oranı saptanabilirliktir.
Şiddet olasılık ve
saptanabilirlik puanın sonucuna göre yüksek, düşük ve orta öncelik olarak bir
tablo tanımlanır. Bu tabloya göre faaliyetler önceliklendirilir ve risk azaltma
çalışmaları yapılır. Faaliyet önceliğinde puan tabloya göre yüksek, orta veya
düşük çıkarsa genel olarak alınması gereken aksiyonlar ekip kurma, saptama ve
önleme kontrollerini iyileştirecek uygun faaliyetlerin planlanması,
gerçekleştirilmesi ve dokümante edilmesini içermelidir. Şiddet
puanlandırmasında 9-10 olduğu yüksek ve orta öncelik faaliyeti için yönetimin
düzenli olarak faaliyetlerle ilgili gözden geçirme yapması alınan aksiyonların
sürekliliği açısından önemlidir. 5. Adım tamamlandığında 6. Adıma
geçilmelidir.
6.ADIM-OPTİMİZASYON:
5. adımda istenen ve tamamlanan tüm çalışmalar bu adımda bir girdi
olarak gelmektedir. Optimizasyon adımının başlıklarında önleme faaliyeti,
saptama faaliyeti, sorumlu kişi, hedef tarihi, statüsü, başlatılan faaliyetin
kanıtı ve tamamlanma tarihi yer almaktadır.Buradaki amaç riski azaltmak için
faaliyetleri belirlemek ve bu faaliyetlerin etkinliğini değerlendirmektir. Bu
adımdaki hedefler riski azaltmak için gerekli olan faaliyetleri tanımlaması,
faaliyetlerin gerçekleşmesi için sorumluların ve hedef tarihlerin belirlenmesi,
başlatılan faaliyetlerin dokümante edilmesi, etkinliğinin değerlendirilmesi ve
faaliyet sonrası riskin değerlendirilmesi, potansiyel hatalar dikkate alınarak
FMEA ekibi, yönetim, müşteriler ve tedarikçiler arasında iletişimi sağlanması, bu
adımda yapılan iyileştirmelerin ürün ve proses şartlarına uygun
oluşturulmasıdır. 6. Adım tamamlandığında 7. Adıma geçilmelidir.
7.ADIM-SONUÇLARIN
DOKÜMANTASYONU:
6. adımda istenen ve tamamlanan tüm çalışmalar bu adımda bir girdi
olarak gelmektedir. Buradaki amaç FMEA faaliyetlerinin sonuçlarının özetlemesi
ve iletilmesidir. Hedefler ise analiz sonuçları, dokümantasyon içeriği, yapılan
tüm faaliyet adımları sonucunda yapılan risk analizi değerlendirmesinin raporu,
risk analiz sonuçları kuruluş içerisinde ve uygun olduğunda müşteri ve
tedarikçi ile paylaşılmasıdır.
Yorumlar
Yorum Gönder