ANNEX SL-Yönetim
Sistemi Standardı
ISO 160’dan
fazla ülkenin ulusal standardizasyon kuruluşlarından oluşan bir ağdır. 1947’den
günümüze 19000’den fazla standart yayınlanmıştır. ISO yönetim prensipleri ise
müşteri odaklılık, liderlik, personeli bağlılığı, proses yaklaşımı,
iyileştirme, kanıt esaslı karar alma, ve ilişki yönetimini içerir.
ISO yönetim
sistemi standartları günümüze kadar birçok sistematik güncellemelerde ve farklı
yapılarda yayınlanmıştır. Bu standartların hepsi farklı yapılara ve sisteme
sahipti. Bu durum, uygulama aşamasında karışıklıklara, zorluklara ve anlam
karışıklığına sebep olmuştur. Bu tip sorunları ortadan kaldırmak için ISO “Annex
SL” adında yeni bir yapı geliştirmiştir. Annex SL ilk başta ISO Kılavuz 83
adıyla tasarlanmış ancak son revizyonlarla birlikte Annex SL adıyla
onaylanmıştır. Bunda sonra yeni yayınlanan tüm standartların Annex SL yapısı
altında olacağı gibi, mevcut standartların revizyonları da bu yapıya göre
yayınlanacaktır.
Daha önceki
standartları uygulamak / işletmek, fazladan zaman ve kaynak kullanımına sebep
oluyordu. Bu sebeple, standartların tümünü tek bir yapıda bütünleştirme ve
birleştirme yoluna Annex SL ile gidilmiştir. Ve böylece farklı yönetim
standartlarını bir araya getirmek için harcanan tüm çabalar, anlaşmazlıklar,
tutarsızlıklar, akılda kalan soru işaretleri ve yanlış çıkarımlar ortadan
kaldırılmıştır. Bu geçiş ile birden fazla standart uygulamak isteyen kuruluşlar
için ortak yapı, içerik ve terminolojiyi içerdiği için büyük kolaylık
sağlamıştır.
Annex SL nedir?
Annex SL,
entegre bir yönetim sisteminin temelini oluşturan bir yayındır. Yeni
standartların oluşturulmasını akıcı hale getirmek için ve bir kuruluş
bünyesinde birden fazla standardı uygulamayı kolaylaştırmak üzere
tasarlanmıştır. Öncelikli olarak standart taslağı oluşturan kişiler için bir
kılavuz olarak yazılmış olan Annex SL, standartlar arası ortak terimler,
tarifler içeren bir “yüksek seviye yapı” şeklinde jenerik bir formatta
tasarlanmıştır.
Annex SL amaçları:
· Bütün yönetim sistemlerine temel
oluşturacak genel çerçeveyi belirlemek,
· Farklı yönetim sistemlerine uyumlu
olacak şekilde geliştirebilmek,
· Alt maddelerin de birbiri ile uyumlu
olmasını hedeflemek,
· Yönetim sistemlerine ortak bir dil
kullanımını sağlamaktır.
Annex SL nasıl
görünüyor?
Üst düzey
yapı aşağıdaki maddeleri gerektirir:
1. KAPSAM
2. ATIF YAPILAN STANDARTLAR VE/VEYA
DOKÜMANLAR
3. TERİMLER VE TARİFLER
4. KURULUŞUN İÇERİĞİ
5. LİDERLİK
6. PLANLAMA
7. DESTEK
8. OPERASYON
9. PERFORMANSIN DEĞERLENDİRİLMESİ
1. İYİLEŞTİRME
Ortak terimler:
1. KURULUŞ
2. İLGİLİ TARAFLAR
3. PAYDAŞLAR
4. GEREKSİNİM
5. ÜST YÖNETİM
6. ETKİNLİK
7. POLİTİKA
8. AMAÇ
9. RİSK
1. YETERLİLİK
1. DOKÜMANTE EDİLMİŞ BİLGİ
1. SÜREÇ
1. PERFORMANS
1. DIŞ KAYNAKLARI KARŞILAMA
1. İZLEME
1. ÖLÇME
1. DENETİM
1. UYGUNLUK
1. UYGUNSUZLUK
2. DÜZELTME
2. DÜZELTİCİ FAALİYET
2. SÜREKLİ İYİLEŞTİRME
Mecvut Annex SL yapılı
ISO standartları:
ISO / IEC 27001: 2015, Bilgi Güvenliği
Yönetim Sistemi
ISO 9001:2015, Kalite Yönetim sistemi
ISO 14001: 2015, Çevre Yönetim Sistemi
ISO 45001: 2018, İş Sağlığı Ve
Güvenliği Yönetim Sistemi
IATF 16949:2016, Otomotiv Kalite
Yönetim Sistemi
AS9100: 2016, Havacılık, Uzay ve Savunma Sanayii Kalite ve Risk Yönetimi
Standardı
ISO
50001: 2018, Enerji Yönetim Sistemleri
Not:
Bir sonraki yazımda entegre yönetim sistemlerinden (ISO 9001-14001-45001)
bahsedeceğim.
Diğer yazılarımı görmek ve takip etmek isterseniz aşağıda yazdığım kullanıcı adımdan linkedin sayfama ulaşabilirsiniz.
Kullanıcı Adı: Beyza Çatalay.
Yorumlar
Yorum Gönder