Ana içeriğe atla

ANNEX SL-Yönetim Sistemi Standardı



ANNEX SL-Yönetim Sistemi Standardı


ISO 160’dan fazla ülkenin ulusal standardizasyon kuruluşlarından oluşan bir ağdır. 1947’den günümüze 19000’den fazla standart yayınlanmıştır. ISO yönetim prensipleri ise müşteri odaklılık, liderlik, personeli bağlılığı, proses yaklaşımı, iyileştirme, kanıt esaslı karar alma, ve ilişki yönetimini içerir.

ISO yönetim sistemi standartları günümüze kadar birçok sistematik güncellemelerde ve farklı yapılarda yayınlanmıştır. Bu standartların hepsi farklı yapılara ve sisteme sahipti. Bu durum, uygulama aşamasında karışıklıklara, zorluklara ve anlam karışıklığına sebep olmuştur. Bu tip sorunları ortadan kaldırmak için ISO “Annex SL” adında yeni bir yapı geliştirmiştir. Annex SL ilk başta ISO Kılavuz 83 adıyla tasarlanmış ancak son revizyonlarla birlikte Annex SL adıyla onaylanmıştır. Bunda sonra yeni yayınlanan tüm standartların Annex SL yapısı altında olacağı gibi, mevcut standartların revizyonları da bu yapıya göre yayınlanacaktır.
Daha önceki standartları uygulamak / işletmek, fazladan zaman ve kaynak kullanımına sebep oluyordu. Bu sebeple, standartların tümünü tek bir yapıda bütünleştirme ve birleştirme yoluna Annex SL ile gidilmiştir. Ve böylece farklı yönetim standartlarını bir araya getirmek için harcanan tüm çabalar, anlaşmazlıklar, tutarsızlıklar, akılda kalan soru işaretleri ve yanlış çıkarımlar ortadan kaldırılmıştır. Bu geçiş ile birden fazla standart uygulamak isteyen kuruluşlar için ortak yapı, içerik ve terminolojiyi içerdiği için büyük kolaylık sağlamıştır.

Annex SL nedir?

Annex SL, entegre bir yönetim sisteminin temelini oluşturan bir yayındır. Yeni standartların oluşturulmasını akıcı hale getirmek için ve bir kuruluş bünyesinde birden fazla standardı uygulamayı kolaylaştırmak üzere tasarlanmıştır. Öncelikli olarak standart taslağı oluşturan kişiler için bir kılavuz olarak yazılmış olan Annex SL, standartlar arası ortak terimler, tarifler içeren bir “yüksek seviye yapı” şeklinde jenerik bir formatta tasarlanmıştır.

Annex SL amaçları:

·       Bütün yönetim sistemlerine temel oluşturacak genel çerçeveyi belirlemek,
·       Farklı yönetim sistemlerine uyumlu olacak şekilde geliştirebilmek,
·       Alt maddelerin de birbiri ile uyumlu olmasını hedeflemek,
·       Yönetim sistemlerine ortak bir dil kullanımını sağlamaktır.



Annex SL nasıl görünüyor?

Üst düzey yapı aşağıdaki maddeleri gerektirir:

1.       KAPSAM
2.      ATIF YAPILAN STANDARTLAR VE/VEYA DOKÜMANLAR
3.      TERİMLER VE TARİFLER
4.      KURULUŞUN İÇERİĞİ
5.      LİDERLİK
6.      PLANLAMA
7.      DESTEK
8.      OPERASYON
9.      PERFORMANSIN DEĞERLENDİRİLMESİ
1.      İYİLEŞTİRME

Ortak terimler:

1.      KURULUŞ
2.      İLGİLİ TARAFLAR
3.      PAYDAŞLAR
4.      GEREKSİNİM
5.      ÜST YÖNETİM
6.      ETKİNLİK
7.      POLİTİKA
8.      AMAÇ
9.      RİSK
1.      YETERLİLİK
1.      DOKÜMANTE EDİLMİŞ BİLGİ
1.      SÜREÇ
1.      PERFORMANS
1.      DIŞ KAYNAKLARI KARŞILAMA
1.      İZLEME
1.      ÖLÇME
1.      DENETİM
1.      UYGUNLUK
1.      UYGUNSUZLUK
2.      DÜZELTME
2.      DÜZELTİCİ FAALİYET
2.      SÜREKLİ İYİLEŞTİRME



Mecvut Annex SL yapılı ISO standartları:

ISO / IEC 27001: 2015, Bilgi Güvenliği Yönetim Sistemi 

ISO 9001:2015, Kalite Yönetim sistemi

ISO 14001: 2015, Çevre Yönetim Sistemi

ISO 45001: 2018, İş Sağlığı Ve Güvenliği Yönetim Sistemi

IATF 16949:2016, Otomotiv Kalite Yönetim Sistemi

AS9100: 2016, Havacılık, Uzay ve Savunma Sanayii Kalite ve Risk Yönetimi Standardı 

ISO 50001: 2018, Enerji Yönetim Sistemleri

Not: Bir sonraki yazımda entegre yönetim sistemlerinden (ISO 9001-14001-45001) bahsedeceğim.

Diğer yazılarımı görmek ve takip etmek isterseniz aşağıda yazdığım kullanıcı adımdan linkedin sayfama ulaşabilirsiniz.

Kullanıcı Adı: Beyza Çatalay.


Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

PSCR: PRODUCT SAFETY & CONFORMITY REPRESENTATIVE - ÜRÜN GÜVENLİK VE UYGUNLUK TEMSİLCİLİĞİ

PSCR:  PRODUCT SAFETY & CONFORMITY REPRESENTATIVE - ÜRÜN GÜVENLİK VE UYGUNLUK TEMSİLCİLİĞİ               Ürün güvenliği ve uygunluk temsilciliği, IATF 16949: 2016 standardının 4.4.1.2 Ürün Güvenliği maddesini referans alarak geliştirilmiştir. Buradaki temel amaç ürünün güvenliğini ve uygunluğunu müşteri şartlarına, yasalarına ve yönetmeliklerine göre kontrol altında tutulmasını ve etkin bir şekilde uygulanmasını sağlamaktır. Ürünün güvenliği ve uygunluğunu sağlayan atanmış kişiye PSCR temsilcisi denmektedir. Ürün devreye alma aşamasından ürünün bertarafına kadar (ÜRÜN ÖMÜR DÖNGÜSÜ BOYUNCA) Ürün Güvenlik ve Uygunluk Temsilcileri ilgili departmanlar ve süreçler ile koordineli olarak çalışmaktan sorumludur. Bir ürün , doğru ve uygun kullanım talimatına göre ya da öngörülen kullanım esnasında kişilerin güvenliğini ve sağlığını tehlikeye atmaz ise pazara sunulma onayı PSCR temsilcileri tarafından verilir. ...

Kalite Hedefleri: Planlama Süreci

Kalite Hedefleri: Planlama Süreci - Kalite hedefleri nelerdir? - Kalite hedefleri nasıl belirlenir? - Ulaşılabilir Kalite Hedeflerini kurmak için hangi girdiler çok önemlidir ? - İç Denetimlerinize Kalite Hedefi Planlama Süreci ekliyor musunuz ? - İyileştirmeye ulaşmak için hangi eylemler gerekiyor? Kalite hedefleri, kalite politikasına uygun olarak müşteri memnuniyetini artırmaya yönelik ölçülebilir hedefler olarak tanımlanır. Kalite hedefleriniz, KYS'nizi planlarken belirlenir ve gerektiğinde yönetim incelemelerinde yeniden tanımlanır. Kalite Amaçlarının Örnekleri; % 100 müşteri zamanında teslim alın. Biz (kuruluşlar) her zaman şirketin kapsamı, yapısı, endüstrisi, hedefi, politikası ve taahhüdüne bakarız, tüm bunlar uygunsa, diğer adımları en üst yönetimle gerçekleştirebiliriz. PUKO (PLANLA-UYGULA-KONTROL ET-ÖNLEM AL) döngünsünü kontrol etmek için kalite hedeflerini planlama sürecine dahil etmeliyiz. Ve, ayrıca tüm stndardın gerekliliklerine uyumlu ol...