TÜRKİYE EĞİTİM STANDARTLARI
BAĞIMSIZ DENETİM STANDARDI 610
BDS ( 610 ): İç Denetçi Çalışmalarının Kullanılması
BDS ( 200 ): Bağımsız Denetçinin Genel Açıklamaları ve Bağımsız Denetimin Bağımsız Denetim Standartlarına Uygun Olarak Yürütülmesi
KAPSAM
Bağımsız Denetim Standardı ( BDS ), iç denetçilerin çalışmalarını
kullanması durumunda dış denetçilerin sorumluluklarını düzenlemektedir. İç
denetçilerin tetkikleri burada önemlidir.
Dış denetçi, iç denetçinin çalışmalarını takip eder. İç denetçi ve dış
denetçi hep müzakere içerisindedir. Dış denetçi, iç denetçinin iç denetimlerde
elde ettiği kanıtları referans alır. Ve bu kanıtlarla dış denetçinin denetim
planını, hangi sorumlulukları alacağını, yönlendirilmesini, gözetimini ve
gözden geçirmesini ve böylece doğrudan yardım sağlaması için iç denetçiler
kullanılır.
BDS, bir işletmenin iç denetim fonksiyonuna sahip olmaması durumunda
uygulanamaz. İşletme içerisinde başka isimler tarafından ve 3. taraf hizmet
desteği alarak iç denetim fonksiyonu uygulanabilir.
İç denetim fonksiyonu bulunan şirketlerde BDS’nin kullandığı çalışmalarının
kullanılmasına ilişkin hükümler aşağıdaki 2 durumda uygulanmaz.
1. Fonksiyonun faaliyetlerinin ve sorumluluklarının denetimle ilgili olmaması,
2. BDS 315 ( İşletme ve Çevresini Tanımak Suretiyle ‘’Önemli Yanlışlık’’
Risklerinin Belirlenmesi ve Değerlendirilmesi ) uyarınca uygulanan prosesler
sonunda edinilen bilgilere dayanarak, dış denetçinin denetim kanıtlarını
beklemesine gerek olmaması.
BDS 315 ve BDS 610 Arasındaki İlişki
BDS 315 : iç denetim fonksiyonunun bilgi ve tecrübesinin; dış denetçinin
işletme ve çevresini tanımasında, ‘’önemli yanlışlık’’ risklerini
belirlemesinde ve değerlendirmesinde dış denetçiyi nasıl bilgilendireceğini ele
alır.
BDS 610: iç denetçi çalışmalarının kullanılması ve uygulanması ile
ilgilidir.
BDS 315 ve BDS 610 arasındaki ilişkinin en önemli rolü ise iç ve dış
denetçiler arasındaki etkin iletişimi sağlaması ve her 2 tarafta önemli
hususlardan haberdar olmasıdır.
Çoğu işletmelerde iç denetim fonksiyonları organizasyon yapılarının içinde,
proseslerde, ve prosedürlerde mevcuttur. Bu durum kurumların yapısına,
büyüklüğüne, yönetim şekline, stratejisine, statüsüne, organizasyon yapısına,
ihtiyaçlarına ve kapsamına göre değişiklikler gösterebilir.
İç denetçi tarafından elde edilen iç denetim fonksiyonunun denetim
kanıtları, dış denetçinin sorumluluklarını, denetim prosedürlerinin niteliğini
veya zamanlamasını, ve kapsamını değiştirir. Aynı zamanda, BDS, dış denetçinin
yönlendirmesi, gözetimi ve gözden geçirmesi gibi doğrudan yardım sağlaması için
iç denetçileri kullanmayı düşünmeleri halinde dış denetçinin sorumluluklarını
ele alır.
Ek olarak, bir işletme içinde iç denetim fonksiyonunun uygulandığı
prosedürleri uygulayan kişiler olabilir. İç tetkik sonuçlarının kanıt olarak
kullanılabilmesi için kalite kontrol dahil sistematik ve disiplinli bir
yaklaşımı benimseyen tarafsız ve yeterli bir fonksiyon gereklidir. Aksi
halde, bu tür prosedürler iç kontroller olarak değerlendirilecek ve
bu tür prosedürlerin etkinliğine ilişkin kanıt elde edilmesi, denetçinin BDS
330’a uygun olarak değerlendirilmiş risklere karşı yapacağı işlerin bir parçası
olacaktır.
BDS 330: Bağımsız Denetçinin Değerlendirilmiş Risklere Karşı Yapacağı
İşler.
Denetim Açısından Dış Denetçinin
Sorumlulukları
· İç denetçilerin dış denetim
öncesinde kullanılması (ön bilgi edinmek için) dış denetçinin sorumluluklarını
azaltmaz, sadece denetimi elinde kaynak olduğu için daha rahat geçirmesini
sağlar.
- Dış denetçi
verilen denetim görüşünden kendisi sorumludur.
- Bir dış denetçi
yeterli fonksiyonlara sahip olmalıdır.
- Sistematik ve
disiplinli bir yaklaşımı benimsemiş olmalıdır.
- Tarafsız olmalıdır.
- Denetim sonuçlarını eksiksiz bir şekilde kanıt dokümanlarıyla tamamlamış olmalı ve raporlar hakkında bilgilendirme yapmalı ve erişimini sağlamalıdır.
- Dış denetçi iç
denetim fonksiyonu arasındaki koordinasyonu sağlamak için periyodik olarak
toplantılar yapılmalıdır.
- Dış denetçi, iç
denetim fonksiyonunu önemli hususlarda haberdar etmesi gerekir.
Dış Denetçinin Amaçları
1. İç denetim fonksiyonunun çalışmasının iç denetçilerden doğrudan yardımın kullanılıp kullanılamayacağına ve kullanılacaksa hangi alanlarda ve ne düzeyde kullanılacağına karar vermek,
2. İç denetim fonksiyonunun çalışmasını kullanması halinde, bu çalışmanın
denetim amaçları açısından yeterli olup olmayacağına karar vermek,
3. Doğrudan yardım sağlaması için iç denetçileri kullanması halinde, iç
denetçilerin çalışmasını uygun bir biçimde yönlendirmek, gözetimini yapmak ve
gözden geçirmek.
İç Denetim Fonksiyonunun Tanımı
İç denetim fonksiyonunun amaçları ve kapsamı işletmenin kurumsal yönetim
süreçlerini, risk yönetimini ve iç kontrolünü değerlendirmek ve iyileştirmek
amacıyla tasarlanan güvence ve danışmanlık faaliyetlerini içerir.
Kurumsal Yönetime İlişkin Faaliyetler
İç denetim fonksiyonu, risk ve kontrol bilgilerinin işletmenin uygun
bölümlerine iletilmesi ile üst yönetimden sorumlu olanlar, iç denetçiler, dış
denetçiler ve yönetim arasındaki iletişimin etkinliği, etik değerleri,
performans yönetimi ve hesap verilebilirlik konularında kurumsal yönetim
sürecini, bu sürecin amaçlarını yerine getirme açısından değerlendirebilir.
İç kontrole ilişkin faaliyetler
İç kontrolün değerlendirilmesi: İç denetim fonksiyonuna; kontrollerin
gözden geçirilmesi, işleyişlerinin değerlendirilmesi ve kontrollerde yapılacak
iyileştirmelere yönelik önerilerde bulunulması ile ilgili özel sorumluluk
verilebilir. Böylece, iç denetim fonksiyonu kontrole ilişkin güvence sağlar.
Finansal bilgilerin ve faaliyet bilgilerinin incelenmesi: İç denetim
fonksiyonuna finansal bilgilerin ve faaliyet bilgilerinin belirlenmesi,
kaydedilmesi, ölçülmesi, sınıflandırılması ve raporlanması amacıyla kullanılan
araçları gözden geçirme ve işlemlerin, bakiyelerin ve prosedürlerin ayrıntılı
testi dâhil, münferit kalemlere ilişkin özel sorgulama yapılması görevi
verilebilir.
İşletme faaliyetlerinin gözden geçirilmesi: İç denetim
fonksiyonuna, işletmenin finansal olmayan faaliyetleri dâhil, işletme
faaliyetlerinin verimliliğini, etkinliğini ve etkililiğini gözden geçirme
görevi verilebilir.
Mevzuata uygunluğun gözden geçirilmesi: İç denetim fonksiyonuna mevzuata
ve diğer dış yükümlülüklere ve yönetimin politika ve yönergeleri ile diğer iç
yükümlülüklere uygunluğun gözden geçirilmesi görevi verilebilir.
Risk Yönetimine İlişkin Faaliyetler
İç denetim fonksiyonu, maruz kalınan önemli riskleri belirleyerek ve
değerlendirerek risk yönetiminin ve iç kontrolün iyileştirilmesine katkıda
bulunmak suretiyle (finansal raporlama sürecinin etkinliği dâhil) işletmeye
yardımcı olabilir.
İç denetim fonksiyonu, hilenin tespit edilmesinde işletmeye yardımcı olacak
prosedürler uygulayabilir.
İç Denetim Fonksiyonunun Çalışmasının Kullanılıp Kullanılamayacağına, Hangi Alanlarda ve Ne Düzeyde Kullanılabileceğine Karar Verilmesi
İç Denetim Fonksiyonunun Değerlendirilmesi
Tarafsızlık ve Yeterlilik:
Tarafsızlık; görevlerini yanlılığa,
çıkar çatışmasına veya başkalarının mesleki muhakemeler üzerinde baskı
oluşturmasına imkan vermeden gerçekleştirebilme kabiliyetini ifade eder.
İç denetim fonksiyonunun yeterliliği;
fonksiyonun bir bütün olarak verilen görevleri özenli bir şekilde ve mesleki
standartlara uygun olarak yerine getirmesini sağlayacak düzeyde bilgi ve
yeteneklere sahip olduğunu ve bunların devamlılığını sağladığını ifade eder.
Bir dış denetçi, denetim amaçları
açısından iç denetim fonksiyonunun çalışmasının kullanılıp kullanılamayacağına
ve fonksiyonun niteliğine ve kapsamına karar verirken mesleki muhakemesini
kullanır. Ve bunlara karar verirken iç denetim fonksiyonunun kurumsal statüsü
ve ilgili politika ve prosedürlerin iç denetim tarafsızlığını hangi ölçüde
desteklediği ve fonksiyonun yeterlilik düzeyi özellikle önemlidir.
Tarafsızlık ve yeterlilik bir bütün
olarak değerlendirilir. İç denetçilerin tarafsızlığının yeterli düzeyde
desteklenmesi ve fonksiyonunun yeterlilik düzeyinin daha yüksek olması, dış
denetçinin fonksiyonun çalışmasını kullanma ihtimalini ve alanını arttırır.
Dış denetçinin değerlendirmesini yani tarafsızlığını etkileyebilen faktörler ise;
1. İç denetim fonksiyonunun yetkisi ve hesap verilebilirliği dahil kurumsal statüsünün; fonksiyonun tarafsız olma, çıkar çatışmasından ari olma veya başkalarının mesleki muhakemeler üzerinde baskısına imkan vermeyen yapıda olma kabiliyetini destekleyip desteklemediği,
2. İç denetim fonksiyonunun birbiriyle
çelişen sorumluluklarının bulunup bulunmadığı,
3. Üst yönetim sorumlu olanların iç
denetim fonksiyonu ile ilgili istihdam kararlarının gözetimini yapıp yapmadığı,
4. İç denetim fonksiyonuna yönelik
yönetim veya üst yönetimden sorumlu olanlar tarafından getirilmiş
kısıtlamaların veya engellemelerin bulunup bulunmadığı,
5. İç denetçilerin ilgili meslek
kuruluşlarının üyesi olup olmadığı ve üyelerinin tarafsızlığa yönelik olarak
ilgili mesleki standartlara uygunluk yükümlülüğünü getirip getirmediği veya iç
politikalarının aynı amaçları başarıp başaramadığı.
Dış denetçinin kararını etkileyecek faktörler ise;
1. İç denetim fonksiyonunun işletme büyüklüğü ve faaliyetlerinin niteliğiyle orantılı olarak uygun ve yeterli kaynaklara sahip olup olmadığı,
2. İç denetimler için iç denetçilerin
işe alınması, eğitilmesi ve görevlendirilmesine ilişkin yerleşmiş politikaların
bulunup bulunmadığı,
3. İç denetçilerin, denetim konularında
yeterli teknik eğitiminin ve uzmanlığının bulunup bulunmadığı,
4. İç denetçilerin işletmenin finansal
raporlamasına ve geçerli finansal raporlama çerçevesine ilişkin gerekli bilgiye
sahip olup olmadığı ve iç denetim fonksiyonunun, işletmenin finansal
tablolarına ilişkin çalışmaları gerçekleştirmek için gerekli becerileri taşıyıp
taşımadığı ve mesleki kuruluşlara üyeliklerinin bulunup bulunmadığı.
Sistematik ve Disiplinli Yaklaşımın Uygulanması:
İç denetim fonksiyonunun faaliyetlerinin planlanması, yürütülmesi, gözetimi, gözden geçirilmesi ve belgelendirilmesinde sistematik ve disiplinli bir yaklaşım uygulanması gibi faaliyetleri içerir.
İç denetim fonksiyonunun sistematik ve
disiplinli bir yaklaşım uygulayıp uygulamadığına ilişkin dış denetçinin
vereceği kararı etkileyebilecek faktörler ise;
1. Risk
değerlendirmesi, çalışma programları, belgelendirme ve raporlama gibi alanları
kapsayan yazılı iç denetim prosedürlerinin veya rehberlerin varlığı,
yeterliliği ve kullanımı ile bunların niteliğinin ve kapsamının işletmenin
büyüklüğü ve şartlarına orantılı olması,
2.İç denetim fonksiyonunun uygun kalite
kontrol politika ve prosedürlerinin bulunup bulunmadığı.
İç Denetim Fonksiyonunun Çalışmalarının Kullanılamayacağı Durumlar:
1. Dış denetçinin, iç denetim fonksiyonunun kurumsal statüsünün ve ilgili politika ve prosedürlerin, iç denetçilerin tarafsızlığını yeterli şekilde destekleyip desteklemediği, iç denetim fonksiyonunun yeterlik düzeyi ile sistematik ve disiplinli bir yaklaşım uygulayıp uygulamadığına ilişkin değerlendirmesi, fonksiyonun çalışmasının kalitesine yönelik risklerin oldukça önemli olduğuna işaret edebilir ve böyle bir durumda fonksiyonun herhangi bir çalışmasının denetim kanıtı olarak kullanılması uygun değildir.
2. İç denetim
fonksiyonunun kurumsal statüsü, özellikle iç denetçilerin tarafsızlığına
yönelik tehditlerin değerlendirilmesinde önemlidir. İç denetim fonksiyonu
yönetime raporlama yapıyorsa ve bu tehdidi kabul edilebilir bir düzeye
indirecek yeterlikte önlemler sağlamıyorsa, bu durum fonksiyonun tarafsızlığına
yönelik önemli bir tehdit olarak değerlendirilecektir.
3. Etik Kurallara göre
dış denetçi, bağımsız denetim müşterisine iç denetim hizmeti sağlamaya yönelik
bir işi kabul ettiğinde -mevzuat tarafından yasaklanmamışsa- ve bu hizmetin
sonuçları denetimin yürütülmesi sırasında kullanıldığında kendi kendini denetleme
tehdidi ortaya çıkmaktadır.
Kullanılabilecek İç
Denetim Fonksiyonu Çalışmasının Niteliğine ve Kapsamına İlişkin Kararı
Etkileyen Faktörler:
İç denetim fonksiyonunun yapılan veya yapılması planlanan çalışmasının
kapsamı ve niteliğinin, dış denetçinin BDS 300 (Finansal Tabloların Bağımsız
Denetiminin Planlanması)’e uygun olarak oluşturulmuş olduğu genel denetim
stratejisi ve denetim planıyla ilgili olup olmadığının belirlenmesi gerekir.
İç denetim fonksiyonunun, dış denetçi tarafından kullanılabilecek
çalışmasına ilişkin örnekler;
- Kontrollerin
işleyiş etkinliğinin test edilmesi,
- Sınırlı
muhakeme içeren maddi doğrulama prosedürleri,
- Stok
sayımlarının gözlemlenmesi,
- Finansal
raporlamayla ilgili bilgi sistemi üzerinden işlemlerin takip edilmesi.
Denetim Prosedürlerinin Planlanması ile Uygulanması ve Sonuçların Değerlendirilmesinde Yapılan Muhakemeler:
Denetim prosedürlerinin planlanması ile uygulanması ve denetim kanıtının
değerlendirilmesinde ne kadar çok muhakeme yapması gerekiyorsa bir dış denetçinin
daha fazla prosedürü doğrudan kendisinin uygulaması gerekir. İç denetçi
fonksiyon çalışmasını tek başına kullanmak, dış denetçiye yeterli ve uygun
denetim kanıtı sağlamayacaktır.
Önemli muhakemelere örnek olarak;
- “Önemli yanlışlık” risklerinin değerlendirilmesi,
- Uygulanan testlerin yeterliliğinin değerlendirilmesi,
- Yönetimin işletmenin sürekliliği varsayımını kullanmasının uygunluğunun değerlendirilmesi,
- Önemli muhasebe tahminlerinin değerlendirilmesi,
- Finansal tablo açıklamalarının yeterliliğinin ve denetçi raporunu etkileyen diğer hususların değerlendirilmesi.
Değerlendirilmiş Önemli Yanlışlık Riski:
Bir işletme de değerlendirilmiş önemli yanlışlık riski ne kadar yüksekse,
denetim prosedürlerinin planlanması ile uygulanması ve sonuçlarının
değerlendirilmesinde daha fazla muhakeme yapılması gerekir. Bu tür durumlarda,
dış denetçinin daha fazla prosedürü doğrudan kendisinin uygulaması gerekir ve
dolayısıyla dış denetçi yeterli ve uygun denetim kanıtı elde etmek amacıyla iç
denetim fonksiyonunun çalışmasını daha az kullanır. Değerlendirilmiş “önemli
yanlışlık” riskleri arttıkça, dış denetçinin ihtiyaç duyacağı ikna edici
denetim kanıtı miktarı artmış olacağından dış denetçinin daha çok çalışmayı
doğrudan kendisinin yapması gereklidir.
Üst Yönetimden Sorumlu Olanlarla Kurulacak İletişim:
Dış denetçinin genel hatlarıyla denetimin planlanan kapsam ve zamanlamasını
üst yönetimden sorumlu olanlara bildirmesi zorunludur. İç denetim fonksiyonunun
çalışmasının planlanan kullanımı, dış denetçinin genel denetim stratejisinin
bir parçasıdır ve bu nedenle üst yönetimden sorumlu olanların önerilen denetim
yaklaşımını anlamaları için gereklidir.
İç Denetim Fonksiyonunun Çalışmasının Kullanılması
İç Denetim Fonksiyonu ile Koordinasyon ve Müzakere
İç denetim fonksiyonunun çalışmasının kullanılmasında karşılıklı faaliyetlerin koordinasyonlarının sağlanabilmesi için plan hakkında müzakere yapılır. Plan, çalışmanın zamanlanması, yapılan çalışmanın niteliği, denetim kapsamı, finansal tablolar için belirlenen önemlilik ve performans önemliliği, kalemlerin seçiminde ve örneklem büyüklüğünün belirlenmesinde kullanılması önerilen yöntemler, yapılan çalışmaların belgelendirilmesi, gözden geçirme ve raporlama prosedürlerini içerir.
Dış Denetçi ve İç Denetim Fonksiyonunu etkin ve güncel tutabilmesi için
dönem boyunca uygun aralıklarla toplantılar yapması, fonksiyonu etkileyebilecek
önemli hususlar ve raporlar hakkında bilgilendirilme yapması ve bunların
erişiminin sağlanması gerekir.
İç denetim fonksiyonu tarafından gerçekleştirilen çalışmanın ve ulaştığı
sonuçların kalitesinin değerlendirilmesi amacıyla dış denetçi tarafından
uygulanabilecek prosedürler ise;
1. İç denetim fonksiyonu içerisindeki uygun kişilerin sorgulanması,
2. İç denetim
fonksiyonu tarafından uygulanan prosedürlerin gözlemlenmesi,
3. İç denetim fonksiyonunun çalışma programının ve çalışma kâğıtlarının
gözden geçirilmesi.
Yeniden Uygulama:
Yeniden uygulama, iç denetim fonksiyonu tarafından ulaşılan sonuçları
doğrulamak amacıyla dış denetçi tarafından bağımsız olarak prosedürlerin icra
edilmesini içerir. İç denetim fonksiyonunun çalışmasının kullandığı her alan
için dış denetçi tarafından yeniden uygulama yapılması gerekli değil ise dış
denetçinin kullanmayı planladığı iç denetim fonksiyonunun bir bütün olarak
çalışmasına kısmi yeniden uygulama yapılması zorunludur. Dış denetçinin;
denetim prosedürlerinin planlanması, uygulanması ile sonuçlarının
değerlendirilmesinde, iç denetim fonksiyonu tarafından daha fazla muhakeme
kullanılan alanlarda ve önemli yanlışlık risklerinin yüksek olduğu alanlarda
yeniden uygulama yapması gerekecektir.
Doğrudan Yardım Sağlaması İçin İç Denetçilerin Kullanılıp Kullanılamayacağına,
Hangi Alanlarda ve Ne Düzeyde Kullanılabileceğine Karar Verilmesi
Denetim Amaçları Açısından Doğrudan Yardım Sağlaması İçin İç Denetçilerin
Kullanılıp Kullanılamayacağına Karar Verilmesi
Tarafsızlık, önerilen çalışmayı yanlılığa, çıkar çatışmasına veya
başkalarının mesleki muhakemeler üzerinde baskı oluşturmasına imkan vermeden
gerçekleştirebilme kabiliyetini ifade eder.
İç denetçilerin tarafsızlığına yönelik tehditler vardır. Bu tehditlerin
varlığına ve önemine ilişkin değerlendirmede;
1. İç denetim fonksiyonunun kurumsal statüsünün ve ilgili politika ve
prosedürlerin iç denetçilerin tarafsızlığını destekleme düzeyi,
2. İşletme kısmında sorumlu olan kişiyle ailevi veya kişisel ilişkiler,
3. İşletme departmanı veya bölümü ile bağlantısı,
4. İşletmedeki önemli finansal çıkaralar.
Doğrudan Yardım Sağlayan İç Denetçilerin Görevlendirilebileceği Çalışmanın
Niteliğine ve Kapsamına Karar Verilmesi
İç denetçilerin görevlendirebileceği çalışmanın niteliği ve kapsamı
belirlenirken, dış denetçi çalışmanın, görevlendirmenin uygun olacağı alanlarda
sınırlı olmasına dikkat eder.
Ek olarak, BDS 505 (Dış Teyitler)’e göre dış denetçi dış teyit talepleri
üzerindeki kontrolü muhafaza etmek ve dış teyit prosedürlerinin sonuçlarını
değerlendirmek zorundadır, bu sorumluluk iç denetçiye verilmez. Dış
denetimlerde yapılması gereken çalışmalarda iç denetçinin doğrudan yardım
sağlaması, aşırı kullanılması, dış denetimin bağımsızlığıyla ilgili algıları
etkileyebilir.
Doğrudan Yardım Sağlaması İçin İç Denetçilerin Kullanılması
İç denetim fonksiyonunda yer alan kişilerin, dış denetçilerin finansal
tablolara ilişkin görüş verirken zorunluğu tutulduğu bağımsızlığa sahip
olmamaları sebebiyle; doğrudan yardım sağlayan iç denetçiler tarafından
yürütülen çalışmanın dış denetçi tarafından yönlendirilmesi, gözetimi ve gözden
geçirilmesi, denetim ekibi üyeleri tarafından yapılan çalışmaya kıyasla farklı
nitelikte ve daha yoğun olacaktır.
İç denetçiler tarafından yürütülen çalışmayı gözden geçirirken dış
denetçinin dikkate alması gereken hususlar ise;
1. Elde edilen kanıt dokümanların şartlar altında yeterli ve uygun
olmadığını,
2. Elde edilen kanıtların ulaşılan sonuçları destekleyip desteklemediğini
içerir.
Yorumlar
Yorum Gönder