Ana içeriğe atla

ANNEX SL-Management Systems Standard

ANNEX SL-Management Systems Standard





ISO is the network which include national standardization of more than 160 countries. Since 1947, ISO has been published of more than 19000. ISO the management principle includes leadership, process approach, improvement, relationship management, customer focus, staff commitment, and evidence-based decision-making.

Until today, ISO the management system standard has been published with a lot of systematical improvements and different structures. All these standards had different structures and systems. This situation caused complications, confusion and difficulties during the application phase. In order to eliminate problems of this type, ISO “Annex SL” developed. First, Annex SL is designed for a name of ISO Guide 83. Then now, Annex SL has confirmed with the last revision. After that, all the new published standards like under the structures of Annex SL and also the available revisions of standards will publish according to this structure.

Applying the previous standards had caused extra times and over-resources. For this reason, combining the whole standards in one structure has done with the Annex SL. Therefore, all efforts, conflicts, inconsistencies, remaining question marks and false inferences had eliminated in order to bring together different management standards. With this passing, in order to include content, terminology and common structure brought convenience for organization who wants to apply more than one standards.

What is The Annex SL?

Annex SL is the is a publication that forms the basis of an integrated management system. Annex SL has designed for all organizations to make easy to apply more than one standards and to create fluently new standards. At first, Annex SL has designed an integrated format via a high level structure that include common terms and explanations between standards for drafting ones.

Purposes of Annex SL:

Determine general framework to form the basis of all management systems,
Improve to compatible to different management systems,
Take aim at compatible to sub-item with each other,
To provide an integrated language for management systems.



How Does Annex SL Look Like?

Top Management Structure Needs The Following Requirements:

1. SCOPE
2. REFERRED STANDARDS AND / OR DOCUMENTS
3. TERMS AND RECIPES
4. CONTENT OF THE ORGANIZATION
5. LEADERSHIP
6. PLANNING
7. SUPPORT
8. OPERATION
9. PERFORMANCE EVALUATION
10. IMPROVEMENT

Common Terms:

1. ORGANIZATION
2. RELATED PARTIES
3. STAKEHOLDERS
4. REQUIREMENTS
5. TOP MANAGEMENT
6. EVENTS
7. POLICY
8. BACKGROUND
9. RISK
10. COMPETENCE
11. DOCUMENTED INFORMATION
12. PROCESS
13. PERFORMANCE
14. EXTERNAL RESOURCES
15. MONITORING
16. MEASUREMENT
17. AUDIT
18. CONFORMITY
19. INAPPROPRIATE
20. CORRECTION
21. CORRECTIVE ACTION
22. CONTINUOUS IMPROVEMENT


Existing ISO Standards of Annex SL:

ISO / IEC 27001: 2015, İnformation Security Management System
ISO 9001:2015, Quality Management System
ISO 14001: 2015, Environmental Management System
ISO 45001: 2018, Occupational Health and Safety Management System
IATF 16949:2016, Automotive Quality Management System
AS9100: 2016, Aerospace and Defense Industry Quality and Risk Management Standard
ISO 50001: 2018, Energy Management System

Note:  I will discuss integrated management systems (ISO 9001-14001-45001) in my next writing.
If you want to see that either this topic or my another writings please click on linkedin.

Using Name: Beyza Çatalay.


Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

PSCR: PRODUCT SAFETY & CONFORMITY REPRESENTATIVE - ÜRÜN GÜVENLİK VE UYGUNLUK TEMSİLCİLİĞİ

PSCR:  PRODUCT SAFETY & CONFORMITY REPRESENTATIVE - ÜRÜN GÜVENLİK VE UYGUNLUK TEMSİLCİLİĞİ               Ürün güvenliği ve uygunluk temsilciliği, IATF 16949: 2016 standardının 4.4.1.2 Ürün Güvenliği maddesini referans alarak geliştirilmiştir. Buradaki temel amaç ürünün güvenliğini ve uygunluğunu müşteri şartlarına, yasalarına ve yönetmeliklerine göre kontrol altında tutulmasını ve etkin bir şekilde uygulanmasını sağlamaktır. Ürünün güvenliği ve uygunluğunu sağlayan atanmış kişiye PSCR temsilcisi denmektedir. Ürün devreye alma aşamasından ürünün bertarafına kadar (ÜRÜN ÖMÜR DÖNGÜSÜ BOYUNCA) Ürün Güvenlik ve Uygunluk Temsilcileri ilgili departmanlar ve süreçler ile koordineli olarak çalışmaktan sorumludur. Bir ürün , doğru ve uygun kullanım talimatına göre ya da öngörülen kullanım esnasında kişilerin güvenliğini ve sağlığını tehlikeye atmaz ise pazara sunulma onayı PSCR temsilcileri tarafından verilir. ...

Kalite Hedefleri: Planlama Süreci

Kalite Hedefleri: Planlama Süreci - Kalite hedefleri nelerdir? - Kalite hedefleri nasıl belirlenir? - Ulaşılabilir Kalite Hedeflerini kurmak için hangi girdiler çok önemlidir ? - İç Denetimlerinize Kalite Hedefi Planlama Süreci ekliyor musunuz ? - İyileştirmeye ulaşmak için hangi eylemler gerekiyor? Kalite hedefleri, kalite politikasına uygun olarak müşteri memnuniyetini artırmaya yönelik ölçülebilir hedefler olarak tanımlanır. Kalite hedefleriniz, KYS'nizi planlarken belirlenir ve gerektiğinde yönetim incelemelerinde yeniden tanımlanır. Kalite Amaçlarının Örnekleri; % 100 müşteri zamanında teslim alın. Biz (kuruluşlar) her zaman şirketin kapsamı, yapısı, endüstrisi, hedefi, politikası ve taahhüdüne bakarız, tüm bunlar uygunsa, diğer adımları en üst yönetimle gerçekleştirebiliriz. PUKO (PLANLA-UYGULA-KONTROL ET-ÖNLEM AL) döngünsünü kontrol etmek için kalite hedeflerini planlama sürecine dahil etmeliyiz. Ve, ayrıca tüm stndardın gerekliliklerine uyumlu ol...

ANNEX SL-Yönetim Sistemi Standardı

ANNEX SL-Yönetim Sistemi Standardı ISO 160’dan fazla ülkenin ulusal standardizasyon kuruluşlarından oluşan bir ağdır. 1947’den günümüze 19000’den fazla standart yayınlanmıştır. ISO yönetim prensipleri ise müşteri odaklılık, liderlik, personeli bağlılığı, proses yaklaşımı, iyileştirme, kanıt esaslı karar alma, ve ilişki yönetimini içerir. ISO yönetim sistemi standartları günümüze kadar birçok sistematik güncellemelerde ve farklı yapılarda yayınlanmıştır. Bu standartların hepsi farklı yapılara ve sisteme sahipti. Bu durum, uygulama aşamasında karışıklıklara, zorluklara ve anlam karışıklığına sebep olmuştur. Bu tip sorunları ortadan kaldırmak için ISO “Annex SL” adında yeni bir yapı geliştirmiştir. Annex SL ilk başta ISO Kılavuz 83 adıyla tasarlanmış ancak son revizyonlarla birlikte Annex SL adıyla onaylanmıştır. Bunda sonra yeni yayınlanan tüm standartların Annex SL yapısı altında olacağı gibi, mevcut standartların revizyonları da bu yapıya göre yayınlanacaktır. Daha önce...